Przekroczenie prędkości jest jednym z najczęstszych wykroczeń drogowych i grzechów polskich kierowców pomimo wysokich mandatów karnych, a nawet zatrzymania dokumentu prawa jazdy. Obecnie różnica nawet 1 km/h może spowodować, iż kara finansowa, którą zapłacimy, będzie dwukrotnie większa, a, w przypadku przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, zostajemy ukarani zatrzymaniem dokumentu prawa jazdy. Pojawia się przez to pytanie – czy wynik pomiaru prędkości jest bezwzględnie ważny czy też może być on nieprawidłowy?
Z odpowiedzią przychodzi Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych, a konkretnie § 19 podającym, iż „błąd pomiaru wykonanego przyrządem w warunkach znamionowych użytkowania nie powinien przekraczać wartości błędów granicznych dopuszczalnych określonych w § 21 pkt 2, a konkretnie ± 3 km/h – dla prędkości do 100 km/h oraz ± 3% wartości mierzonej – dla prędkości powyżej 100 km/h. Wynika z tego fakt, że wszelkie lidary, używane przez policjantów, którzy używają przede wszystkim lidarów LTI 20/20 TruCAM, posiadają margines błędu. Wynika to z tego, że na efekt Dopplera, na którym bazują rejestratory prędkości, wpływa dużo czynników takich jak wilgotność powietrza, kąt wystrzelonej wiązki, miejsce, z którego wykonywany jest pomiar, a nawet inne urządzenia elektroniczne, zakłócające działanie lidaru. W samej specyfikacji technicznej wyżej wymienionych laserowych mierników, używanych powszechnie przez policję, możemy przeczytać, iż dokładność tego sprzętu wynosi ±2 km/, a optymalny pomiar, uwzględniając dywergencję wiązki lasera, powinien zostać wykonany z odległości do 90 metrów, co w sytuacjach codziennego patrolu, rzadko się zdarza.
Warto także wspomnieć o pomiarach prędkości dokonanych przez wideorejestratory zamieszczone w radiowozach. Zaznaczyć należy, iż nagrania takie mogą być przekłamane, bowiem prędkość pokazywana w nagraniu jest prędkością osiągniętą przez radiowóz. To do policjanta należy obowiązek utrzymania radiowozu podczas pomiaru w stałej odległości od mierzonego samochodu w celu uzyskania rzeczywistej prędkości. Osiągnięcie tego, w warunkach normalnego ruchu drogowego, może nie być możliwe przez liczne hamowania i przyśpieszania, zniekształcające rzeczywistą prędkość pojazdu.
Podsumowując, same pomiary prędkości mogą być nieprawidłowe. Jeżeli masz wątpliwości co do wykonanego pomiaru prędkości można skorzystać z prawa do odmowy przyjęcia mandatu, wtedy sprawa zostanie skierowana do sądu gdzie będziesz mógł przedstawić swoje racje.
Jednakże wykazanie, iż pomiar prędkości został wykonany w sposób wadliwy jest na tyle problematyczne, że warto udać się po pomoc do adwokata, który udzieli fachowej porady prawnej lub w wypadku udzielenia upoważnienia do obrony będzie reprezentował w sądzie i złoży odpowiednie wnioski dowodowe mające na celu zweryfikowanie prawidłowości pomiaru.