Jak założyć spółkę z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jedną z najchętniej wybieranych przez Polaków form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej. Może być ona utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada własną osobowość prawną i jest odrębna od swoich założycieli, w związku z czym nie ponoszą oni odpowiedzialności własnym majątkiem za jej zobowiązania. Założenie firmy w formie spółki z ograniczoną działalnością wiąże się jednak z dopełnieniem szeregu obowiązków, szczegółowo określonych w Kodeksie spółek handlowych oraz ustawę o krajowym rejestrze sądowym.

Proces powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wieloetapowy. Rozpoczyna się od zawiązania umowy spółki poprzez zawarcie przez wspólników umowy spółki (lub w przypadku jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością sporządzenie przez jedynego wspólnika aktu założycielskiego). Istnieją dwa tryby zawarcia umowy spółki, którymi są zawarcie umowy w trybie „tradycyjnym” u notariusza oraz w trybie elektronicznym z wykorzystaniem wzorca umowy za pośrednictwem Portalu S24.

W zależności od wybranego trybu różnić się może swoboda wspólników w zakresie ustalania fakultatywnych postanowień umownych oraz późniejszych zmian umowy spółki. W momencie zawiązania umowy spółki powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, która stanowi swego rodzaju „formę przejściową” spółki do chwili jej rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Proces prowadzący do powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością kończy złożenie wniosku do sądu rejestrowego o wpis spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego oraz, w wyniku rozpoznania tego wniosku, wydanie stosownego postanowienia przez sąd rejestrowy, a na jego podstawie wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje zatem z chwilą dokonania wpisu.

Zaznaczyć trzeba, że rejestracja spółki, dokonywanie zmian w niej za pośrednictwem Portalu możliwe jest po uzyskaniu podpisu kwalifikowanego, dlatego zasadnym jest aby przedmiotowej rejestracji, czy zmian dokonał adwokat, który wyposażony jest w narzędzie jakim jest podpis kwalifikowany.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *